Habakuk.nu
 


Straft God kinderen voor de zonden van ouders? Afdrukken E-mail
woensdag 29 april 2009 Theologie

opengeslagenbijbel.jpgIn een aantal kerken is discussie ontstaan over de vertaling van het tweede gebod in de Nieuwe Bijbelvertaling. Die zou de indruk kunnen wekken, dat God een onbarmhartige God is. Hij zou kinderen straffen voor de zonden van hun ouders. Er staat immers: ‘Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten'.


De Heer Jezus heeft al eens korte metten gemaakt met deze uitleg (Joh. 9:3). Daar valt nog tegenin te brengen, dat Jezus over een specifieke situatie spreekt. Maar ook een meer zorgvuldige lezing van de tekst corrigeert dat foute beeld van God. Het gaat om kinderen die zelf ook de Here God haten. Met andere woorden, kinderen die zelf bewust kiezen voor en volharden in het opstandige gedrag van hun ouders. Ook de vertaling van 1951 gaf al aan, dat God onderzoekt of kinderen in de zonden van hun ouders doorgaan.

Al met al dus weinig reden om aan die vertaling te gaan sleutelen. Eerder voor toelichting en uitleg, wanneer de geboden worden voorgelezen. Knutselen aan een vertaling die niet lekker in onze verwende oren valt, is een riskante zaak. Waarom zou je dan ook niet gelijk lastige teksten over echtscheiding, homoseksualiteit en wonderen aanpakken?! Niet aan beginnen dus. Laat Gods woord maar schuren met ons eigenwijze leven. Zijn gedachten zijn nu eenmaal hoger dan de onze.

Redactie Habakuk 

Reactie van jan45
29-04-2009 | 11:19:36

kinderen straffen voor de zond

wanneer er een vloek is uitgesproken door de ouders, ik denk aan Zijn bloed kome over ons en onze kinderen dan weet ik het even niet meer

Reactie van Randy
29-04-2009 | 12:32:41

Geestelijke principes

psycholgische overdraagbare & lichamelijke erfelijke ziekten, uitgesproken vloeken ed. we hebben het dan over geestelijke principes van de bijbel, een pittig maar ook bijzonder mooi onderwerp...lees bv. eens studies van Derrick Prince, Wilkin van de Kamp, Jan Sjoerd Pasterkamp & Gerard de Groot (en vele anderen) hierover...Jezus verzoening en genezing door het kruis en de kracht van de opstanding is het fundament van ons geloof we moeten echter steeds meer leren hierop te vertrouwen in ons leven... maar ook de keuze en autoriteit van mensen spelen in dit onderwerp een grote rol...ik leer hier steeds meer over misschien kunnen bovengenoemde mensen jou ook helpen deze dingen meer te begrijpen? horen, lezen maar vooral bidden!
Ik roep u dan ook op te bidden tegen de Walpurgisnacht een onderwerp die op habakuk vorige maand onder de aandacht bracht: http://www.habakuk.nu/content/index.php?option=com_content&task=view&id=652&Itemid=64

Reactie van E-line
29-04-2009 | 13:30:11

Contex

De context van het 2e gebod kan hier ook breder bij betrokken worden. Vlak nadat God dat gebod gaf, werd juist dit gebod overtreden. Als Mozes dan namens het volk aan God om vergeving vraagt, en of hij Zijn aangezicht mag zien, wordt de volgorde van de zegen en vloek in dit gebod omgekeerd: (ex 34:6ev) ‘De HEER! De HEER! Een God die liefdevol is en genadig, geduldig, trouw en waarachtig, 7 die duizenden geslachten zijn liefde bewijst, die schuld, misdaad en zonde vergeeft, maar niet alles ongestraft laat en voor de schuld van de ouders de kinderen en kleinkinderen laat boeten, en ook het derde geslacht en het vierde.’

Verder is in de geschiedenissen in Koningen en Kronieken de doorwerking tot in het 4e geslacht diverse malen expliciet aangewezen.
In Ezechiël blijkt dat dit principe door Israël als een reden wordt gezien om kinderen aan te kijken op hun ouders fouten, en dan mag hij namens God zeggen dat iedereen voor zijn eigen zonden gestraft zal worden.

Al met al is er dus een ontwikkeling in alleen al het OT m.b.t. dit onderwerp te zien.

Reactie van N Jansen-Jongsma.
29-04-2009 | 13:41:31

Straft God kinderen,

als ik er in de statenvert.of N.B.G.Openbaring 22:18 en 19 bij lees, en daar sta ik helemaal achter,dan schept de N.B.V.veel verwarring, en we weten wel wie dat wil he?
Ik wordt hier heel verdrietig van, het gebed is mijn enige wapen,en voor allen die dit lezen,houdt wat je hebt.
Groeten en Gods zegen.

Reactie van N Jansen-Jongsma.
29-04-2009 | 13:47:31

zie vorige.

Reactie van D Gorter
29-04-2009 | 13:59:58

Vertaling van NBV

De NBV-vertalers hebben het Hebreeuwse woord 'Paqad' vertaald met 'laten boeten'. Zo houden zij het beeld vast, dat de mens (voor eeuwig liefst) moet boeten voor zijn ontaarding (vorm van ongerechtigheid); ook het woord 'schuld' is hier zwaar beladen met de theologische denkkaders van de vertalers. En het is zo lekker doeltaal-gericht. Deze vertaling sluit aan bij het rechtvaardigheids-gevoel van de borreltafel, in plaats van het Hebreeuws zo goed mogelijk weer te geven. Exodus 20 wordt tegen het volk Israël gezegd, dat Jahweh kende. Het woord 'haten' is in het Hebreeuws 'Shana' en heeft de betekenis van 'op de tweede plaats stellen'. Het heeft er dus mee te maken, dat Jahweh niet wilde, dat het volk Hem op de tweede plaats stelde. Het woord 'Paqad' betekent eigenlijk 'opzoeken'. Daarmee wordt duidelijk, dat Jahweh het kwaad opzoekt en wegdoet. Dat is iets heel anders dan 'de geslachten straffen of laten boeten tot in het 3e en 4e aan toe'. Jahweh wil de geslachten verlossen van het kwaad en blijft het daarom opzoeken, net zo lang tot het volledig weggedaan is. Hem staat het redden van Zijn volk voor ogen, niet het straffen.

Reactie van bijwoner
29-04-2009 | 18:03:07

Lekker kort door de bocht ?

God -de levende bekend vanuit De Bijbel- straft alleen mensen voor hun eigen zonden. Daarover staat zowel in OT als NT het een en ander zwart op wit.
Zo is er een gedeelte, waarin geschreven wordt over God's jalouzie tot in de 3e generatie'.Het is verdedigbaar je dit als volgt voor te stellen: 1e generatie besluit 'God vaarwel te zeggen'. Zoiets laat Hij gebeuren, want alleen liefde uit vrije wil is echte liefde. Dan zal Hij op vele manieren wel blijven 'trekken'aan de 1e generatie, zonder dwang uit te oefenen. In dat gezin komen kinderen = 2e generatie. Die kinderen groeien op met ouders van 'de Maarten't Hart generatie'. Ouders die blijven schoppen naar 'Bijbelgetrouwe medemensen' omdat men zich onbegrepen voelde in eigen jeugd.
Ook deze generatie kan kinderen voortbrengen = de 3e generatie. Precies deze 3e generatie weet aleen van 'opa/oma'dat 'men iets me de kerk kan hebben' - het zegt ze feitelijk niets. Rare feesten hebben die luitjes, met zo'n visje op de schooltas! Wel mooi, dat we in ons land daar vrij voor krijgen. Zeg: zal ik eens gaan kijken bij zo'n christenparty? Op die manier blijft God 'trekken' -vooral aandacht- van zulke jongeren. Systematisch afwijzingen naar God en mede mens toe, brengen zelden vreugde,voorspoed en blijvend geluk.
Daar komt dan bij, dat Hij helemaal niet blij is 'te moeten straffen'. Als er al gestraft wordt, dan is dat vrijwel steevast bedoelt om daarna een bekering van zo'n mens te zien gebeuren. Iedere zonde zal wel 'verrekend moeten worden: niet zozeer een balans kwestie, maar 'je naasten' die je geraakt heb met 'je zonde' zal ook rechtvaardigheid willen meemaken.

Het is natuurlijk prima, dat zo'n vertaling bij mensen extra aandacht vraagt. Zelf gebruik ik de NBV zo min mogelijk, omdat het mijns inziens misleidend is en niet gericht op 'wat God met ons voor heeft' -bevrijding van kwade machten. Toch heb ik er wel 3 verschillende exemplaren van: ik bleef hopen, dat ik drukfouten tegenkwam...
Targisch dat wij door onz...

Reactie van marc
29-04-2009 | 22:02:49

@randy

Je hebt helemaal gelijk randy,het zijn geestelijke principes,waar het over gaat! Het zijn gewoon geestelijke wetten die God heeft ingevoerd en wij als mens zijn daar zelf verantwoordelijk voor, hoe we ermee omgaan! En het kunnen inderdaad zonde van onze voorouders zijn en als onze voorouders daar niet mee afegerekend hebben,dan wordt het doorgegeven aan de volgende generatie. Ze noemen het ook wel generatievloeken. Maar wij hebben een God die elke duisteren macht heeft verslagen aan het kruis en Jezus heeft ons de sleutels gegeven om daar mee af te rekenen. Dus dan is het heel belangrijk,dat we ook plaatsvervangend vergeving vragen voor de zonde van onze voorouders en daarna voor onze eigen zonde en op deze manier kan je die generatievloek ontkrachten. Doen we dat niet,dan kan die generatievloek gewoon doorwerken,want dan hebben die boze geesten legale(wettige) grond om in die generatie door te gaan. Maar als we afrekenen met de zonde van onze voorouders en onze zonde,dan heeft de vijhand geen legale grond meer,dus dan moet hij die generatie loslaten en dan is die generatievloek verbroken. Dit zijn echt bijbelse principes. Wat ik wel leuk vond Randy,is dat je een paar voorgangers opnoemden die die boeken hebben geschreven,het leuke is,de gemeente waar ik naar toe gaat,daar is Gerard de Groot ,voorganger van. En ik ben echt met blij zo'n voorganger!

Zegen en groet!

Marc!

Reactie van Siem van der Meulen Apeldoorn
29-04-2009 | 22:03:47

boeten kinderen

Randy vraagt gebed voor de nacht van 30 april op 1 mei, de satansnacht. Het is voor mij feest. 31 jaar geleden werd ik in die nacht door God zelf bevrijd va verslaving en stemmen die mij al weken lang adviseerden zelfmoord te plegen.
Achteraf weet ik dat ik de vierde generatie zou zijn geweest die een eind aan zijn eigen leven zou maken. De vader van mijn ex-vrouw, haar grootvader en overgrootvader, beide aan de vrouwelijke kant,
zijn mij daadwerkelijk hierin voorgegaan. God laat kinderen niet boeten maar staat wel toe dat satan soms hevig te keer gaat. Helaas heeft de NBV tientallen zo niet honderden afwakkingen en ernstige fouten. Het lijkt mij een goede zaak de diverse vertalingen te raadplegen. Uiteindelijk is er maar een juiste Bron, Gods Geest die je het juiste kan en zal openbaren.

Reactie van marc
29-04-2009 | 22:12:51

vervolg bericht

In me vorige bericht,heb ik het heel kort en simpel opschreven,anders wordt het een heel verhaal.Maar die boeken waar Randy het over heeft, zijn zeker aan te raden! Kijk anders eens een keer op deze side,daar kan je ook preken beluisteren www.lwg.nl

Zegen en groet!

Marc!

Reactie van Marc
29-04-2009 | 22:25:48

De Heer is goed!

Het bloed van de Here Jezus is zo krachtig,daar kan geen generatievloek tegen op!
De Heer is goed!

Zegen en groet!

Marc!

Reactie van André Piet
30-04-2009 | 12:37:31

tot in het derde en vierde ges

Mijn reactie is net even te lang voor deze rubriek. Ik heb er zojuist een aparte weblog aan gewijd. Voor wie interesse heeft:

http://goedbericht.nl/blog2/?p=369

Reactie van Miriam Blok
30-04-2009 | 19:01:51

Waarom die tekst voor de helft geciteerd? Lees ook de prachtige woorden: ...en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden...

En euh... Randy had achteraf gezien beter ook gebed kunnen vragen voor 30 april overdag.
Wat een ellende. Vreselijk.

Gods zegen

Reactie van Henk Rijstenberg
01-05-2009 | 14:07:33

tot in het derde en vierde ges

want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

Het boeten voor.... van de NBV vertaling is wezenlijk anders dan het bezoeken aan... zoals de NBG en de SV vertalen. Het is meer zoiets als de (verschrikkelijke) gevolgen ondergaan van een daad waarvoor iemand anders verantwoordelijk is en gestraft zal worden. Een baby die met AIDS geboren wordt valt niets te verwijten maar ondervindt wel de gevolgen van veelal een verkeerde keus in het voorgeslacht ( op welke manier dan ook). Zo kan er ook vanuit het voorgeslacht de binding van een vloek liggen op de nakomelingen ( die hier van bevrijd kunnen worden). Daarnaast staat er duidelijk bij vermeld ... van hen die mij haten!!! Maar.... zoals Miriam terecht al opmerkte!! Gods genade en barmhartigheid mag ook hier zeker niet onvermeld blijven! Want uiteindelijk hebben wij een God die ons lief heeft en die niet wil dat er ook maar iemand verloren gaat maar dat allen door het geloof in de Heere Jezus Christus behouden zullen worden.

Henk

Reactie van Ronald
01-05-2009 | 14:42:30

Straft God kinderen voor de zo

"Zijn bloed kome over ons en onze kinderen"

De Joden spraken dit uit als vloek, maar het bloed van Yeshua {Jezus} is geen vloek maar een zegen.

Reactie van Nel Jansen.
02-05-2009 | 08:59:59

derde en vierde geslacht.

Re: Henk
Amen Henk zo zie ik het ook.
Groet en Gods zegen.
Nel.

Reactie van O.Nauta
02-05-2009 | 10:05:19

straf op zonden van ouders...?

De discussie in kerken kan beter over bekering en/of wederom-geboorte gaan. Daarna het in de praktijk te hebben gebracht, zal Het Licht in de harten van de mensenkinderen beter kunnen doorbreken. Verlichte ogen des verstands,ogenzalf kopen bij De Heelmeester.Dan weten we, dat de wet met haar inzettingen(welke tegen ons getuigen)door Messias Jezus Christus, buiten werkking gestelt is!
Inclusief (Exodus 34:7).Wat lezen wij in(Jeremia. 31:29,30...Maar iederzal om zijn eigen ongerechtigheid sterven;...God zal weer omzien naar Zijn volk, en niet altijd toornig blijven,daarom, bekeerd u, en gij zult behouden worden, zowel Jood of Griek.Genade door Jezus Offerbloed bewerkstelligd. Prijst Zijn wondervolle Naam.
Vriendelijke groet,
Obbe.

Reactie van R. Bouman
10-05-2009 | 10:21:13

Aanvulling en bemoediging

Wanneer ik Leviticus 26 en
Deuteronomium 28,29,30 lees, zie ik de gevolgen van het leven naar Gods wil, of tegen zijn wil in. Maar ook de oplossing, met name in Leviticus 26 vers 40, 41,42 waar staat geschreven; Maar belijden zij hun ongerechtigheid en die hunner vaderen, in de ontrouw waarmede zij tegen Mij ontrouw zijn geweest, en ook dat zij zich tegen Mij verzet hebben, – 41 ook Ik verzette Mij tegen hen en bracht hen in het land hunner vijanden – of vernedert zich dan hun onbesneden hart en boeten zij dan hun ongerechtigheid, 42 dan zal Ik mijn verbond met Jakob gedenken; ook mijn verbond met Isaak en ook mijn verbond met Abraham zal Ik gedenken, en Ik zal het land gedenken.

Dit is onze GOD, wij hebben gezondigd en onze vaderen, maar er is verlossing en doordat wij ozne zonden en die van onze vaderen belijden en ons bekeren van onze wegen is elke zonde vergeven en een weg naar de zegen geopend. En doordat Jezus voor ons tot een vloek is geworden, door aan het kruis te hangen kan GOD de vader ook elke vloek over ons leven verwijderen
en mogen wij die ook na het belijden over ons leven verbreken in Jezus naam, zodat wij door GODS genade de zegen van GOD de vader en zijn zoon Jezus mogen ontvangen. Wat een prachtig evangelie hebben wij.

Ik wens u allen GODS rijke en overvloedige zegen toe bij het lezen en toepassen van deze principes.

In Christus verbonden,
Rudolf Bouman

Reactie van Nel Jansen.
10-05-2009 | 17:54:55

Re:Rudolf.

Amen,helemaal mee eens.
Gods zegen. Nel.

Reactie van Ton Nuiten
24-08-2009 | 22:01:15

Spreekwoord nieuw leven ingebl

Of God de kinderen straft voor de zonden van hun ouders? Vermoedelijk niet. Maar dat is iets wat men wél in het oude Israël geloofde! En het is God Zélf Die aan het spreekwoord wat men er zelfs voor bedacht had, een einde aan zou maken. Lees maar mee:

"Verder geschiedde des HEEREN woord tot mij, zeggende: Wat is ulieden, dat gij dit spreekwoord gebruikt van het land Israëls, zeggende: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden der kinderen zijn stomp geworden? Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de HEERE,zo het ulieden meer gebeuren zal, dit spreekwoord in Israël te gebruiken! Ziet, alle zielen zijn Mijne; gelijk de ziel des vaders. alzo ook de ziel des zoons, zijn Mijne; de ziel die zondigt, die zal sterven." (Ezechiël 18:1-4)

Wanneer we de rest van hoofdstuk 18 lezen, wordt het duidelijk dat God het nageslacht van de zondige vader niet opscheept met diens schuld. De rechtvaardige die goed doet naar Gods wil, zal leven. (verzen 5-9) Als die rechtvaardige een zoon heeft die zondigt, zal die sterven. (verzen 10-13) Wanneer die zondige vader nu een zoon heeft die Gods wil onderhoudt, zal die ondanks de zonden van de vader leven.(verzen 14-18)

En dan de verzen 19-20:

"Maar gijlieden zegt: Waarom draagt de zoon niet de ongerechtigheid des vaders? Immers zal de zoon die recht en gerechtigheid gedaan heeft, en al Mijn inzettingen onderhouden en die gedaan heeft, gewisselijk leven. De ziel die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons; de gerechtigheid des rechtvaardigen zal op hem zijn en de goddeloosheid des goddelozen zal op hem zijn."

Wel, zo is het duidelijk, dacht ik. In een aantal kerken zou het kunnen dat het spreekwoord waar God via de profeet Ezechiël een einde aan maakte, nieuw leven ingeblazen wordt. Oppassen dus.

Schrijf commentaar
Naam:
Email:
Onderwerp:
 
 
Security Image
Voer de anti-spam code in die in het plaatje staat.
De regels:
  • De reactie moet betrekking op de inhoud van het bericht en iets wezenlijks toevoegen aan een eventuele discussie hierover;
  • Reageer niet alleen met lange, gekopieerde teksten;
  • Gebruik geen kwetsende teksten, scheldwoorden of andere grove taal. ‘Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, laster en vuile taal uit uw mond.’ (Kolossenzen 3:8);
  • De redactie behoudt zich het recht voor in te grijpen in discussies of reacties te verwijderen.
 

De Oogst - Het maandblad van Tot Heil des Volks
Christelijke startsite

Steun Habakuk.nu
 
Donatie: € ,-

Vul hier het bedrag van uw donatie in.

 
 

Laatste reacties

Nieuwsbrief
 
 
Naam:
Emailadres:


 
 
 

 

  Habakuk is een initiatief van Tot Heil Des Volks