De feesten en parades blijven elkaar opvolgen in Amsterdam. De stad leeft ervan. Op zaterdag 7 augustus staat - als onderdeel van de Amsterdam Gay Pride - de extravagant ogende Canal Parade op het programma. Na de verliezende finalisten van het WK-voetbal trekt dan een andere groep verliezers door de Amsterdamse grachten. Medemensen met een homoseksuele levensstijl die soms hun menselijke waardigheid verloren lijken te hebben. Heel Nederland is alvast gegijzeld om het allemaal weer prachtig te vinden en er een dagje uit van te maken. De AVRO zal er dezelfde dag nog uitgebreid verslag van doen.
Gelukkig is er ook vanuit homokringen de afgelopen jaren verzet ontstaan tegen deze commerciële uitbuiting van een pleidooi, dat ooit begon met de uitdaging om homoseksuele gevoelens serieus te nemen. Als actie voor de homo-emancipatie is de Canal Parade ook helemaal niet nodig. Homo’s hebben in Nederland alle rechten die een mens kan wensen. Meer misschien wel, want er is zelfs een groep die meent het recht te hebben de grondrechten van anderen te beknotten. Deze week noemde ik op Habakuk.nu het voorbeeld van D66'er Boris van der Ham en zijn strijd tegen orthodox christelijk onderwijs. Nee, blijkens de derde plaats die de Gay Pride behaalde als beste stadspromotie-evenement in Nederland, lijken de belangen vooral elders te liggen. Bij Amsterdam als een vrijplaats voor bandenloze seks?
Geen inzicht
Intussen constateert de Amsterdamse Rekenkamer dat er geen inzicht bestaat in de kosten van Gay Pride. Volgens De Telegraaf rammelt de verantwoording van de gegeven subsidies op diverse fronten. En het gaat om forse bedragen, vorig jaar 125.000 euro; voor dit jaar is drie ton aangevraagd. Bij Tot Heil des Volks hebben we de gemeente Amsterdam wel eens strikter zien opereren als het gaat om subsidiëring. Zou de homo-emancipatie dan toch zo ver zijn doorgeslagen dat er een groep boven de wet is komen te staan? Dan is het tijd voor een tegenbeweging.
Henk van Rhee
Henk van Rhee is algemeen directeur van stichting Tot Heil des Volks.
Reactie van 87
30-07-2010 | 09:20:02
Canal Parade schiet doel voorb
Mooi stuk. Toch berichte het COC vandaag dat 10% van de Nederlandse bevolking niet homo-accepterend is... Terwijl je dat niet echt lijkt terug te zien in de samenleving. Tijd voor een ChristParade? :)
Reactie van ceesv
30-07-2010 | 09:26:30
onschuldig en arglistig
De Gay-Parade en de Canal Parade zijn in mijn ogen twee voor de homo-beweging contra-productieve activiteiten. In plaats van gesprek en acceptatie roepen deze manifestaties juist afkeer en verzet op, niet alleen van uiterst conservatief christelijk rechts, maar ook van andere groeperingen die menen dat hun openbare leefruimte en hun publieke media buitensporig veel aandacht en ruimte geven aan privé-overtuigingen en levensstijl van op zich zelf in Nederland toegestaan zijn en moeten zijn.
Wat betreft de ruimte voor opvattingen van christelijke zijde, die in democratisch Nederland minstens evenveel recht van bestaan heeft (gezien de geschiedenis, gezien de volstrekt democratische houding in de samenleving) vraagt het inderdaad momenteel een verstandige strategie (die Jezus typeeerde met onschuldig als duiven en arglistig als slangen)om de vanzelfsprekendheid van de Gay Parade / Canal Parade aan de kaak te stellen en het eigen imago te versterken. Waar zijn de creatieve communicatoren, cartoon-tekenaars, cabaret-groepen en columnschrijvers die dat op spraakmakende en relativerende wijze kunnen ?
Reactie van Ed
30-07-2010 | 10:55:31
Waarom?
Ik vraag me altijd af: als ze de homoseksuele levensstijl zo normaal vinden, waarom dan al deze extravagante uitingen en het vragen om aandacht? Gewone mensen (hetero's) doen dat toch ook niet? Die hebben dat niet nodig. En ik weet ook van homo's die dit soort parade's helemaal niet leuk vinden.
Maar het is niet alleen de homoscene waar de loper voor wordt uitgelegd. Ik las vandaag dat er in Brussel twee hotels nu halal gemaakt worden voor moslims, omdat die daar zoveel komen. Geen drank in de minibars, en porno kijken op tv is niet mogelijk. Het 'eigen volk', de christenen, hebben deze luxe nog nooit gekend. Alsof alleen moslims geen drank en porno consumeren.
Reactie van Moi
30-07-2010 | 11:13:32
Leren van de Moslims!
Ed, wat dat betreft kunnen wij best wel wat van de Moslims leren inzake hun houding t.a.v. drank en porno. Zij hebben groot gelijk dat het Westen decadent en in verval is!
Reactie van cokkie
30-07-2010 | 11:16:21
Waarom?
Daarom!
Omdat ze zo blij zijn dat homosexualiteit als 'normaal' gezien wordt. (Maar niet heus).
Het is provocatie tegen Gods wetten.
Het feit dat het zo uitbundig gevierd wordt is een uiting van dat homo's persé willen dat iedereen het normaal vindt en dat op deze manier nog eens extra willen benadrukken.
Laten wij er over treuren.
God houdt van de homosexuele mens!
Maar niet van hun daden.
Reactie van cokkie
30-07-2010 | 11:21:11
onzin, Moi......
Moi, onzin......
Weet jij wat er allemaal op het platte land van Turkije, Marokko, Afghanistan zich afspeelt.
Lees Leviticus, de morele wetten.
Alles wat daar staat zo ongeveer.
Alles wat God Zijn Volk voorschrijft niet te doen, doen zij, omdat ze Gods geboden niet kennen.
Reactie van Joos
30-07-2010 | 11:29:31
gay parade etc.
M.i. zijn het heden ten dage alleen nog de bijbelgetrouwe christenen die gediscrimineerd worden, in feite.
Zullen wij ook een kanaalparade gaan houden? Zwaaiend met onze bijbels? Heel luid "Hosannah" roepend? En: "JEZUS OVERWINT!!!"?
Reactie van cokkie
30-07-2010 | 11:36:08
Goed idee Joos
Ik ben van de partij als dat georganiseerd wordt.
Enkele weken geleden was er een pro-Israëlmanifestatie in Den Haag met honderenden zwaaiende Israëlische vlaggen.
Prachtig was het.
DàT MOESTEN WIJ VAKER DOEN!
Is het niet jammer dat ze de Mars voor Jezus afgeschaft hebben, tenminste hier ter plekke?
Reactie van Ted
30-07-2010 | 11:55:31
Reactie nr 87
Liever niet hoor !
Want gij geheel ANDERS ? ?
Reactie van Panayota
30-07-2010 | 13:10:38
Moi,
"leren van de moslims"
Veelwijverij,gedwongen huwelijken ook met familie leden,kinderhuwelijken,geweld tegen vrouwen en andersgelovigen, discriminatie en noem maar op.
Nee lievert,we hebben daar niets te leren.
Een goed kennis van de bijbel is ons voldoende.
Reactie van Ed
30-07-2010 | 13:56:47
Daarom?
Cokkie,
Er zijn er meer die blij zijn dat het normaal gevonden wordt, maar daarom gaan ze nog niet aan zulke manifestaties meedoen. Het is gewoon onvolwassen, knasterig gedrag, meer niet. (excuus voor het achterhoeks taalgebruik).
Reactie van John
30-07-2010 | 14:32:05
Waarom
Als God van alle mensen houdt, waarom zijn de homo's dan verliezers genoemd?u
Reactie van Ed
30-07-2010 | 18:51:31
John
God houd ook van alle mensen, maar niet van zondig gedrag. En deze zonde is niet alleen zo ernstig vanwege haar 'aard', omdat het tegen Gods scheppingsorde ingaat, maar ook door wat het aanricht in de maatschappij. De geschiedenis toont aan dat een grote explosie van homoseksueel gedrag vaak het einde van een beschaving inluidde. Kinderen hebben bijvoorbeeld echt een vader en een moeder nodig.
Reactie van laurens
01-08-2010 | 06:30:02
Die christparade bestaat al tenminste als onderdeel van de gaypride, daar staat ook een bootje bij waarvan afschalt dat hij machtig is en verhoogd moet worden. dat alleen Hij onze schulden op zich nam en ons vrij waard van alle schuld. Laten we bidden dat het christelijke bootje net als voorgaande jaren weer vele mensen zal raken. God kan met een kromme staf rechte slagen geven. Liever 1 ziel gered dan blijven liggen in je bed! Ik hoop dat ook dit jaar weer vele mensen mogen zien dat God naar de hartsgesteldheid kijkt en niet naar geaardheid. En dat we ons mogen verheugen dat er een bootje is dat niet zich conformeerd met. De parade maar duidelijk tewege brengt dat God niet iemand uitsluit om wie hij is maar allen aanneemt die Hem wil volgen. Ik bid er voor dat allen die de kerk uit gedreven zijn door de hedendaagse farizeeers (waarvan vele onder de reacties hier boven) zullen zien dat ze meer dan welkom zijn bij de God van Avram yitsak en jaacov en door Jezus Christus ook onze God. De geest overtuigd van zonde, laten we dan de geest ook Zijn werk doen. Gelukkig zijn er mensen die niet willen veroordelen maar juist deze mensen willen bereiken. (Joh 3:17) de kerk heeft de homos jarenlang vervolgt, uitgesloten, veracht en vernederd. Gelukkig baant God een weg als er geen uitweg is. Hij roept, ook al omringen de tegenstanders ons. Harteloos, geestloos, en liefdeloos zijn sommige reacties. Gelukkig is mijn God een God van trouw, en zal Hij zijn kinderen niet verlaten. Hij heeft een IEDER (homo, hetero, bi ) van ons op het oog. Zullen we het aan Hem overgeven dan de veroordeling zelf te brengen. (En daardoor te ontvangen)
Reactie van Oliver
01-08-2010 | 14:16:05
Homofilie is geen keuze. Homof
Onderdeel van de Amsterdamse Gay Pride is de African Pride.
Met name Amerikaanse christelijke zendingsorganisties lobbyen in landen als Oeganda voor strenge wetgeving die homoseksualiteit strafbaar stelt.
Zelfs als je homo's kent, maar hen niet aangeeft bij de politie, ben je strafbaar. Dat doet mij denken aan de Jodenvervolging tijdens de nazi-tijd...
In Afrika worden homo's met autobanden omhangen en levend in de fik gestoken. Een giftig mengsel van lokale voodoo en 'christelijk' geloof.
Moeten wij christenen niet hard stelling nemen tegen zulke moordpraktijken door 'mede-christenen'?
Homoseksualiteit is geen keuze. Homofobie wel.
Oordelen en veroordelen is niet aan ons. Alleen God weet immers of de balk in ons eigen oog groter is dan de splinter in de oog van onze medemens.
Reactie van Kim
01-08-2010 | 23:40:05
Ik nodig iedereen hier uit om een deel het programma van de Gay Pride te bezoeken. Van 1 t/m 8 augustus zijn er debatten, exposities, feesten . en ja ook de bekende Canal Parade. Er wordt onder andere gediscussieerd over homoseksuele asielzoekers, rechten van homo's en lesbo's in Europa en meer.
De Canal Parade waar men het hier over heeft is het ook waard om te bekijken. Vele hetero gezinnen met kinderen bekijken deze botenparade .. Het is een feest voor iedereen.
Programma: www.weareproud.nl
Let's celebrate love
Reactie van Dzudzj
02-08-2010 | 01:35:05
-
De oordelende orthodoxe christenmensch mag de gay pride overdreven vinden, ga niet voor de homo's uitmaken of ze wel of niet zinvol zijn.
Met name voor jonge(re) homo's zijn ze dat namelijk wel degelijk. En deze vaststelling komt alleen de homo's zelf toe. Uiteraard laat dat onverlet dat de oordelende orthodoxe christenmensch ze
onzinnig of overdreven mag vinden.
Zouden dit soort gay prides er pakweg 40 jaar geleden zijn geweest dan weet ik zeker dat vrienden van mij nog hadden geleefd en niet tot zelfdoding zouden zijn overgegaan.
Reactie van Voorbijganger
02-08-2010 | 08:33:25
Ik geloof je meteen.
Voor christenen zijn er natuurlijk ook andere mogelijkheden. Stichting Different en zo...
Dat is het wél; men kíést er zelf voor om de homofiele gevoelens in praktijk te brengen.
Op onnatuurlijke wijze sex met elkaar hebben overkomt homo's niet daar kiezen zij bewust voor. Dus zij hebben wel degelijk een keuze.
Reactie van Voorbijganger
02-08-2010 | 10:42:55
Nee, Homoseksualiteit is GEEN KEUZE !!!
Als je jarenlang in het pastoraat hebt gewerkt, kom je daar wel achter.
U moet Romeinen 7 ook nog eens lezen, volmaakt Anoniempje.
En het verhaal van de Farizeeër en de tollenaar.
En de opmerking van Jezus: 'Wie van u zonder zonde is...'
Zondigen is inderdaad een keuze.
Maar wij zondigen allen: DIKWIJLS.
Wijs dus maar niet met je vingertje naar iemand anders, anoniem...
Menig mens heeft een gewillige geest en zwak vlees...
Ik persoonlijk wel tenminste.
Ik ken vele homoechtparen. En het zijn goede vrienden. Ik veroordeel hen niet. Worstel wel mee... Want zeker voor christenen is het verschrikkelijk moeilijk om DIFFERENT te zijn.
Reactie van cokkie
02-08-2010 | 11:45:48
Een gruwel in Gods ogen.......
@Voorbijganger,
Als de Here God het (homosexualiteit) niet goed keurt, wie ben ik dan om het WEL goed te keuren?
Ik zou op de plek van God gaan staan en verkeerd advies geven.
Niet boos worden op Christenen die de Heer ook in deze dingen wil volgen.
Wordt dan liever boos op Hem die het verbiedt.
Vechten tegen Hem heeft geen zin, dat verlies je toch altijd.
Nee wij mogen niet oordelen, maar vaak worden twee zaken door elkaar gehaald:
- Het trekken van conclusies.
- Het oordelen van personen.
Dat zijn twee heel verschillende dingen.
-Ik mag zeggen dat (1) homosexualiteit een gruwel is in Gods ogen. Dat staat klip en klaar in Gods woord.
-Dat is iets anders dan (2) oordelen. Dat laat ik aan God over.
Maar de Bijbel draagt ons ook op de zondaren te waarschuwen.
Ja, ondanks dat we zelf zondaren zijn.
Voor homofiel zijn kies je níét; je kan er niets aan doen dat je dergelijke gevoelens hebt, maar voor homosexueel zijn (het in praktijk brengen van die gevoelens)kíést men wél degelijk.
Men kan er óók voor kiezen om de gevoelens níét in praktijk te brengen, net zoals ieder ander er voor kan kiezen om níét te stelen, te liegen, te roddelen, te moorden etc. noem alle zonden maar op.
Dat het een enorme strijd is zal ik niet ontkennen, maar de homofiel hoeft geen homosexueel te worden of te zijn, daar kiest men zélf voor.
Je mag vinden dat ik
(ver)oordeel, maar dan (ver)oordeelt de Bijbel, Gods Woord óók, wat daarin staat overduidelijk dat God er van gruwelt. God schiep man en vróúw om sexuele gemeenschap met elkaar te hebben, dát was Zijn bedoeling, dat is Zijn Wil.
Nergens staat te lezen dat God de sexuele gemeenschap tussen man en man of vrouw en vrouw goedkeurt.
Reactie van Voorbijganger
02-08-2010 | 21:55:05
15 Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. 16 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 17 Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. 18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft.
Reactie van baruch
03-08-2010 | 17:17:07
Canal parad...
@Voorbijganger,
Jammer dat u stopt met citeren na vers 23 van Rom .7
Het belangrijkste staat n.l. in het vervolg:
24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here! Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.
1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.
2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.
Met vriendelijke groet,
Baruch.
Reactie van mara
03-08-2010 | 19:01:44
pkn dominees op gay-pride.....
vernam dat er een boot meevaart op canal-gay-parade met diverse pkn dominees in toga.....!!
hoe ver kan een kerk zakken.
vroeger noemden ze dit wereldgelijkvormigheid.
Reactie van mara
03-08-2010 | 19:01:50
pkn dominees op gay-pride.....
vernam dat er een boot meevaart op canal-gay-parade met diverse pkn dominees in toga.....!!
hoe ver kan een kerk zakken.
vroeger noemden ze dit wereldgelijkvormigheid.
Reactie van Ds. Gremdaat
06-08-2010 | 21:16:18
Hey die Mara!
Ik zie u morgen gaarne op onze love-boot in het mondaine Amsterdam. Een stichtend woord te midden van de wereldse feestgangers is een weldaad voor de tere ziel, nietwaar?
Sherry?
Reactie van mara
06-08-2010 | 22:10:57
@ ds. gremdaat...
die sherry lijkt me wel wat dominee!!
maar op die love-boat: no thanks!
Reactie van mara
06-08-2010 | 22:35:35
ds. gremdaat
@ "dominee" natuurlijk.....
Reactie van Joos
07-08-2010 | 07:50:13
@Baruch
Nu ik er aan denk, wil ik u toch eens heel hartelijk bedanken voor alle moeite die u doet, Gods Woord te citeren. Het Woord van God spreekt, scheidt vlees en merg, overleggingen...hoe staat het er ook alweer... u weet dat beter dan ik. Ik ben blij, dat ik steeds Gods Woord mag lezen door uw toedoen. Een ander geluid even, als tegenwicht op alle commentaar die u krijgt.
U ook een vriendelijke groet van mij!
Reactie van Arno
08-08-2010 | 14:09:20
COC Roomser dan de paus?
Heb net de test gedaan.
Uitslag: is was redelijk straight.
Toch ben ik homo.
Welliswaar niet zo extravagant en daar werd ik dan ook op afgerekend.
Op TV zei een dame van het COC dat nederlanders dus niet zo vrijdenkend zijn als ze zich willen voordoen. Maar wij nederlanders zeggen ook; "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg".
Leuk dat je je op zo'n dag kunt uitleven. Net als met de carnaval. Verder liever wat normaler.
Homo scheldwoord?
Als iemand mij in een reflex uitscheld voor homo door een stupiteit mijnerzijds dan vat ik dat echt niet op als een belediging of discriminatie.
Moet ook kunnen in Nederland.
Reactie van baruch
08-08-2010 | 15:46:11
Canal Parade schiet doel voorb
@Joos,
Hartelijk dank voor uw bemoedigende woorden.
Ben vorige week naar een Bijbelconferentie over “De wederkomst des Heren” geweest.
Geweldig, door 2 maal per dag 1,5 uur studie hebben we een wandeling gemaakt door Gods’ programma. Heerlijk gemeenschap met ruim 200 broeders en zusters gehad in vele gesprekken over het onderwerp. Ook waren er 78 kinderen onder de 13 jaar. Die werden in twee leeftijdsgroepen op geëigende manier het Woord geleerd. Het was als het ware een klein voorschot op het hemelse leven.
Ik moet mij wat beperken met reageren anders wordt ik geblokkeerd.
Dat is moeilijk na zo’n geweldige week met Gods’ Woord bezig te zijn geweest.
Gods’ Woord is zo geweldig rijk, en vergroot zo het inzicht daarin als men er zo intensief studie van maakt. Dit was al de 24 keer dat ik zo’n conferentie heb meegemaakt over allerlei onderwerpen. En ook om de 14 dagen hebben we Bijbelstudie van 1,5 uur. Een geweldig voorrecht, dit mee te mogen maken.
Het is inderdaad zoals u schreef uit onderstaande tekst.
Hebreeën 4:12 Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.
Gods Woord, is kracht Gods tot zaligheid een ieder die gelooft.