Habakuk.nu
 


De onschuld voorbij? Afdrukken E-mail
donderdag 29 juli 2010 Jeugd
onschuld.jpgDe krant is duidelijk niet bedoeld als anti-depressivum. Veel berichten verontrusten. Sommige berichten doen dat nog meer dan anderen. Bijvoorbeeld de berichten over criminele kinderen. Wat is er gaande in onze samenleving? Wat betekent dit voor de toekomst? Kinderen zijn toch de toekomst? Nog steeds weten kinderen bij ouderen positieve gevoelens los te maken. Kinderen zijn over het algemeen minder berekenend. Ze hebben iets onschuldigs. Kinderen maken een samenleving menselijker. Ze hebben iets dat we ‘kinderlijke onschuld’ noemen. Of moeten we zeggen ‘noemden’?

De tijd van tollen en touwtjespringen lijkt definitief voorbij. Er verschijnen steeds meer berichten over kinderen die crimineel actief zijn. Aan berichten over verkrachters van twaalf of dertien jaar raken we al aardig gewend. Maar ook de twaalfminners laten van zich horen. Eind juni werden in de Rotterdamse wijk Delfshaven-Schiemond dertien jongeren opgepakt. De delicten waren: aanranding, poging tot beroving, bedreiging en openlijke geweldpleging. Leeftijd: 9 tot 15 jaar.

Positieve draai

‘Zo jong, in relatie tot zulke zware vergrijpen: dat komen we gelukkig niet vaak tegen’, aldus criminoloog en politieonderzoeker Henk Ferwerda. Hij weet dus nog een positieve draai aan het geheel te geven. Het artikel gaat verder over een onderzoek waarbij een groot aantal jeugdgroepen in kaart zijn gebracht. ‘Er zijn in Nederland 1760 problematische jeugdgroepen, 92 daarvan staan te boek als crimineel.’ Altijd valt het weer op dat we stukken beter zijn in het uitvoeren van onderzoeken en het in kaart brengen van de problemen, dan in het oplossen ervan.

Slecht teken

Gisteren (28-07-2010) maakte het Nederlands Dagblad melding van een nieuw fenomeen. Drugsdealende kinderen in Berlijn. Een elfjarige jongen werd daar binnen een week drie keer opgepakt. Kinderen worden door volwassenen ingezet. ‘Steeds meer criminele kinderen bevolken de straten.’ De overheid staat machteloos. Het minderjarigenstrafrecht geldt pas vanaf veertien jaar. Als de agent nog bezig is zijn proces- verbaal uit te werken, loopt de jongen al weer op straat. We hebben geen antwoord. Criminelen kunnen hun gang gaan.

In Genesis 19 lezen we over de verwoesting van Sodom. De schrijver vermeldt: 'De mannen van Sodom omsingelden het huis, van jong tot oud, de gehele bevolking, niemand uitgezonderd’. ‘Van jong tot oud’, dat is een slecht teken.

Krijn de Jong

Krijn de Jong is stafmedewerker bijzondere projecten bij stichting Tot Heil des Volks.

Reactie van cokkie
29-07-2010 | 08:54:24

'tZijn geen kinderen meer....

Kinderen kunnen er ook niets aan doen dat ze niet meer gesanctioneerd worden.
Ook een corrigerende tik is al uit de boze toch? Dankzij Donner.
Kinderen zijn onschuldig totdat ze tot de jaren des onderscheidingsvermogen zijn gekomen en kunnen kiezen al dan niet het criminele pad op te gaan.
Maar wat doet een kind als zijn ouders op het criminele pad zijn?
Goed voorbeeld doet volgen maar slecht voorbeeld doet ook vaak volgen.
Kinderen neigen al naar het kwaad als ze nog klein zijn (zie spreuken).
Maak eens een studie van spreuken en je hebt een heel opvoedkundig boekwerk.
De huidige kinderen zijn vaak snelle sleutelkinderen of ze zijn in rap tempo gedumpt op het kinderdagverblijf waar ze nooit de één op één aandacht krijgen die ze van hun ouders krijgen en die ze zo nodig hebben.

Reactie van cokkie
29-07-2010 | 08:59:27

correctie 29-7-2010 08:54:24

correctie: die ze van hun ouders krijgen, als het goed is.

Reactie van Moi
29-07-2010 | 09:08:19

Kinderen van arme sloebers!

Die criminele kinderen zijn vaak kinderen van arme sloebers die jarenlang van een minimale uitkering moeten zien rond te komen. Om aan geld te komen, sturen zulke ouders hun kinderen dan op het criminele pad. Ook kijken zulke kinderen vaak naar verkeerde programma's op de TV.

Reactie van Anoniem
29-07-2010 | 09:19:41

Onlangs zag ik een reportage op famaly 7 over een politieman die zijn werk had opgegeven en een trainings/ heropvoedingskamp was begonnen voor criminele jongeren.Veel sport een ijzeren dicipline, verantwoordelijkheid dragen en dit had eerst in het rijtje moeten staan:bijbel lezen. Die grote boefjes hadden tranen in hun ogen als ze de bijbel lazen.
Christenen we moeten creatief zijn er is werk aan de winkel

Reactie van Menno Manheim
29-07-2010 | 10:15:22

Moderne wezen

Dit alles is geen nieuw fenomeen. Wie kent niet het verhaal van Oliver Twist. Deze jongen was een wees en daardoor een speelbal geworden in de handen van de criminaliteit.
In deze tijd hebben we te maken met de moderne wees. Deze kinderen hebben wel een vader en een moeder, maar het zijn voor hen geen ouders. Als de kinderen al het geluk hebben dat hun ouders nog bij elkaar wonen hebben ze het allebei te druk met hun eigen ding. De opvoeding van de kinderen wordt de meeste tijd overgelaten aan kinderopvangers en dit zijn nu eenmaal geen opvoeders, hoe goed ze hun best daarvoor ook doen. De normen en waarden die bij de kinderen gevormd worden hebben zij niet meegekregen van hun ouders, maar andere kinderen en van de televisieprogramma's. Moet ik nog zeggen dat dit niet de beste raadgevers zijn?
En we krijgen dus moderne wezen die geen goede opvoeding hebben gekregen en die de speelbal worden van oudere vriendjes en andere criminelen die hen gebruiken voor hun doeleinden.
De enige echte oplossing is dat we terug gaan naar een maatschappij waarin het opvoeden van kinderen weer een hoofdtaak van ouders wordt en dus een hogere prioriteit heeft dan het maken van carrière en het vergaren van nog meer rijkdom. En dubbele fulltime werkweek moet alleen nog toegestaan worden aan tweeverdieners zonder kinderen. Van paren met kinderen moet geeist worden dat zij samen een minimum hoeveelheid tijd in de week vrij maken waarbinnen zij zich met de opvoeding van hun kinderen bezig houden. Alleen dan kun je een halt toe roepen aan deze ontsporingen en kinderen op een goede manier naar volwassenheid brengen.

Reactie van Ella
29-07-2010 | 10:57:25

criminele kinderen.

Ik ben het er volkomen mee eens dat dit probleem zijn oorzaak vind in het feit dat ouders geen toezicht meer hebben op hun kinderen en in wat ze doen.Kinderen vanaf een jaar of acht worden na schooltijd en in de vakantie hele dagen volkomen vrij gelaten met een sleutel ,een paar euro en de afstandsbediening en computer onbeperkt binnenhandberijk.Komen pa en ma thuis zijn ze echt te moe om te achterhalen wat het kind de hele dag heeft gedaan.Zo moeten ze op jonge leeftijd al zelf uitmaken wat wel en niet mag en de moraal van wat ze op tv zien is lang niet altijd wenselijk om te copiëren.Toezicht,sturing en correctie blijft echt nodig en daarvoor moet je als ouders weten wat ze doen en zien.

Reactie van Henk
29-07-2010 | 11:40:03

opvoeding

Er wordt heel veel geschreven over opvoeding allerlei cursussen worden er gegeven over opvoeding en hoe meer dat plaats vind hoe meer ontsporingen. Hebben wij dit alles ook niet te danken aan de regering, politieke partijen, die er op staan dat beide ouders aan het werk moeten??? En doordat de mens gelijk is aan een schaap, wie hij of zij ook is,een ieder laat zich er door leiden. Een mens wordt geleefd!! Men is helemaal vergeten dat het gezin de hoeksteen van de samenleving moet zijn.Ik ben blij met het Woord van God dat dat de richtsnoer van ons leven mag zijn ook in ons gezin.De man is het hoofd van het gezin en daardoor verantwoordelijk dat er geld binnen komt en de vrouw (moeder)heeft de taak in het gezin, zo dragen zij samen de verantwoording. Kinderen krijgen dan meer respect voor de ouders en ervaren de band der liefde en dat bindt samen.

Reactie van Ed
29-07-2010 | 13:20:59

eindtijd

Het is wel een teken van de eindtijd. Zegt 2 Tim. 3:1-5 niet hoe de mensen in de laatste dagen zullen zijn?

'Zelfzuchtig, geldgierig, pochers, vermetel, kwaadsprekers, aan de ouders ongehoorzaam, onheilig, liefdeloos, trouweloos, lasteraars, onmatig, ONHANDELBAAR, afkerig van het goede, verraderlijk, roekeloos, opgeblazen, meer liefde voor genot dan voor God, schijn van godsvrucht zonder kracht. Dat zijn achttien kenmerken, toevallig is dat driemaal zes. Hoewel er een letterlijk merkteken van het beest zal zijn, zien we hier het geestelijk merkteken van het beest.

Er is - over het algemeen - nergens meer respect voor. Zelf overkwam me laatst tijdens het hardlopen in het bos, dat een jochie van 12-14 in een grotere groep jongeren die aan het wandelen was, met de begeleiding een halve kilomter erachter. tijdens mijn inhaalmanoeuvre eerst toeriep: 'Hé, kankerjood.' En vervolgens: 'Kale nazi!' Hoewel veel van dit anti-socialegedrag sociaal-psychologisch verklaard kan worden, denk ik ook dat occulte gebondenheid en bezetenheid steeds meer zullen toenemen. Zeker nu de afgelopen honderd door de sterke toename van occulte praktijken, de machten van de boze in steeds grotere getale vanuit de hogere luchtlagen naar de aarde komen. Het is een teken van de tijd.

Reactie van Ed
29-07-2010 | 13:26:19

eindtijd-2

Als je het werk van dr. Robert Hare kent, over psychopathie (gewetenloosheid - een dichtgeschroeid geweten, 1 Tim. 4:2 Telosvertaling) en anti-sociale persoonlijkheidsstoornissen, schrik je als je ontdekt dat statistisch aantoonbaar is dat dit soort gedrag en afwijkingen in d emaatschappij echt aan het toenemen is. En het kost de overheid handen vol geld.

Reactie van Moi
29-07-2010 | 14:11:17

Wat dacht je van de radio en M

En wat dacht je van de hedendaagse rotmuziek met verkeerde teksten, slechte videoclips op MTF/TMF dan? Rotmuziek die dag-in-dag-uit uit de radio's schalt met Radio 538 voorop? Tegenwoordig is de Top40-muziek zo verrot, zoals nooit te voren. Heleboel artiesten laten zich met occulte/demonische zaken in en dragen dat ook uit in de teksten en de clips! Vroeger in de jaren '80 hadden we het over de omkeermuziek (BackMasking) met satanische teksten die je hoorde als je muziek achterstevoren beluisterde. Nu horen we daar maar weinig over;de gewone teksten zijn al erg genoeg!

En straks in de Grote Verdrukking met de antichrist als de mensen het Merkteken van het Beest aannemen, dan worden het helemaal van die gewetensloze monsters die volledig door de duivel bezeten zijn!

Reactie van Ted
30-07-2010 | 07:01:28

Moi dat klopt niet helemaal hoor ,mijn ouders hebben het ook nooit rijk gehad (zeg maar ze waren arm )ik ben nu 72jaar en mijn Moeder leeft nog !We zijn goed opgevoed en zijn allmaal goed terecht gekomen met een prima opvoeding en zijn hen daar erg dankbaar voor .Ondanks de armoede hebben wij een goede jeugd gehad !Ben blij dat mijn moeder he nu beter heeft .Het hoeft dus niet altijd mis te gaan.Ik vind dat DIE ouders die het niet zo breed hebben en toch hun best doen om er te zijn voor hun kinderen een grote pluim verdienen !!!Die ouders wens ik Gods rijke ZEGEN toe. gr.Ted

Reactie van Joos
01-08-2010 | 11:54:16

Ik maak me al tijden grote zorgen over mijn kinderen/kleinkinderen en andermans nakroost. En ik zeg steeds, dat de ellende voortkomt uit zelfzucht van de ouders. Zelfzucht die in de jaren '60 en '70 hand over hand is toegenomen, niet in het minst onder leiding van "goeroes" die het allemaal zo goed wisten, m.n. voor de vrouw.
Wat is de vrouw diep gezonken! Niet omdat ze nu werkt, maar omdat ze God, Zijn orde, en haar taken uit het oog is verloren. De ontkerkelijking is er in de eerste plaats debet aan, dat we nu met zulke "asociale" kinderen worden geconfronteerd, zoals bijv. Ed in het bos. Ze moeten zich inderdaad maar zien te redden, en natuurlijk zijn de verleidingen, zonder toezicht, te sterk om weerstand aan te bieden. Denk bijv. aan het comazuipen van heel jonge kinderen soms. Die kinderen zouden dat toch nooit in hun hoofd halen, als ze wisten dat er geinteressseerde ouders voor hen waren?
En inderdaad, inderdaad, het heeft allemaal niets te maken met geld of gebrek daaraan. Het zijn de liefdevolle normen en waarden die wij als kind mee moeten krijgen, willen we niet crimineel, of - zoals ook in veel gevallen - gestoord worden. (De wachtkamers bij therapeuten puilen uit! Er zijn wachtlijsten van een meter, voor je sowieso aan de beurt bent).
Het kinkt oubollig, maar vroeger was het zo verkeerd nog niet, met al de normen en waarden en "zuilen".
Voorts zie ik ook de vrouwenbeweging als een zeer grote boosdoener! Maar die vrouwenbeweging had niet zo'n grote invloed gehad, als mensen/vrouwen nog naar God hadden geluisterd.
Nu ben ik de laatste die niet toegeeft, dat er ook goede zaken zijn voortgekomen uit de vrouwenbeweging, maar lees eens kritisch een blad als "Opzij", en je zult zien, hoe doorgeslagen ze zijn!
Die vrouwen wilden allemaal vrijblijvend aan zichzelf gaan werken, kinderen of niet hebbend.
Ik heb me een flinke tijd bezig gehouden met consuminderen, en geen enkele vrouw kan mij wijsmaken, dat ze voor het geld bui...

Reactie van Johannah
06-08-2010 | 14:57:12

werkende christenvrouwen en de

Beste Joos,
Ik ben zo'n werkende vrouw en het zijn ook de invloeden van de opzij en van de vrouwenbeweging die mij in de jaren 70/80 mede beinvloed hebben... totdat ik de Here jezus ben gaan volgen (Dank U Jezus!!)Ik begrijp uw bezorgdheid over vrouwen die vrijblijvend aan zichzelf willen gaan werken maar ik vind het kort door de bocht om dit dan de grote oorzaak van verwaarlozing en criminaliteit/gestoord gedrag van de huidige generatie kinderen te noemen..Voor de vrouwen hebben studie en opleiding ertoe bijgedragen dat ook vrouwen een hun talenten kunnen ontplooien en meer kennis hebben kunnen verwerven over alle aspecten van een samenleving..dat noem ik winst!De vrouwenbeweging heeft haar positieve bijdrage geleverd aan oa de Blijfgroep waar ik zelf werkzaam ben,waar vrouwen met hun kinderen worden opgevangen die slachtoffer en/of getuige zijn van (toenemend) geweld tussen hun ouders.. De vrouwen die daar werken zijn volgen de Here Jezus (nog) niet allemaal maar er zijn inmiddels ook intoenemende mate, toegewijde christelijke vrouwen die met de Liefde van de Here Jezus, biddend werken.. dat is een zware maar zuivere strijd die christelijke vrouwen aangaan Ook in andere werkvelden(onderwijs, zakenwereld, gezondheidszorg, etc. is het mogelijk om toegewijde, christelijke vrouwen te treffen die van met hun talenten van God gekregen deze strijd leveren. Ik heb van de vrouwenbeweging de zure vruchten geproefd maar heb ook geleerd om studie te volgen, kennis te vergaren. In de wereld kunnen wij ons staande houen, daarnaast hebben we vooral kennis nodig van het Woord om ons te wapenen tegen wereldse invloeden en de Waarheid in al die werkvelden te verkondigen!! De strijdbaarheid voor een goede en geweldloze samenleving vind ik bij mijn collega's terug, hen wijzen op de Hoge Weg, zo ook de clienten die daar binnenstromen,is wat ik dien te doen.!!Daar heb ik als vrouw de gaven voor ontvangen!!Ik zeg u, ik werk niet voor het geld, het is waar God mij wil op dit mo...

Reactie van Joos
06-08-2010 | 16:38:23

werkende vrouwen

Beste Johannah,

Misschien heb ik me enigszins ongenuanceerd opgesteld in mijn schrijven - waarschijnlijk veroorzaakt door mijn sterke gevoelens van verontwaardiging/boosheid.
Zoals u het aanpakt, kan zeker mijn goedkeuring wegdragen, en ik hoop dat de meeste christenvrouwen/moeders er idem over denken/ernaar handelen. Maar u zult het toch met me eens zijn, dat "wereldse" vrouwen veelal geheel de weg kwijt zijn (wie zegt nog hoe ze alles moeten doen? Ik lees tijdschriften, luister naar de radio, kijk t.v., luister naar schoon/echte dochters, naar jonge meiden, en weet wel wat er zo'n beetje leeft.
En ik weet ook wel bijna zeker, dat het in vele gevallen van criminaliteit draait om verwaarloosde (jonge) mensen. Vraag het maar eens na bij rechercheurs van politie.
Ik wil u al het goede en iedere zegening van onze Heer toebidden. Hij is de Hoge Weg, en als je die gevonden hebt, kan je niet meer stuk!

Reactie van johannah
07-08-2010 | 11:58:32

werkende vrouwen

Beste Joos,
Ik wil ook mijn bovenstaand schrijven aanvullen want ik weet en zie zoals u het goed heb beschreven, om mij heen ook de gebrokenheid in gezinnen, de vrijheden, de liefdeloosheid, scheidingen, de gewelddadigheden en ook de invloeden van vrouwenbeweging op de belangrijke rol van de vrouw in het gezin..Maar ook dienen we naar de rol van de man in het gezin te kijken..die zich ook bewust dienen te worden van hun goddeloze levenswandel en ook schadelijke invloeden hebben op de kinderen en een destructieve ontwikkeling in gang zetten..
Voor uw vrouw schoondochters en echte dochters heb ik een prachtig boek, een van mijn lijfboeken..Een vrouw naar Gods hart van Elizabeth George.En zoals de schrijfster het prachtig verwoord: ' haar diepe verlangen te delen om vrouwen vrouwen naar Gods Hart te maken!!
(en de mannen, mannen naar Gods hart) dan kunnen we doorbreken en met onze levenswandel met Jezus,een belangrijk voorbeeld zijn door alle verwerpelijke, demonische beinvloedingen heen!!
Moge God ons allen bijstaan in deze strijd!!!Daar vertrouw ik op!!

Schrijf commentaar
Naam:
Email:
Onderwerp:
 
 
Security Image
Voer de anti-spam code in die in het plaatje staat.
De regels:
  • De reactie moet betrekking op de inhoud van het bericht en iets wezenlijks toevoegen aan een eventuele discussie hierover;
  • Reageer niet alleen met lange, gekopieerde teksten;
  • Gebruik geen kwetsende teksten, scheldwoorden of andere grove taal. ‘Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, laster en vuile taal uit uw mond.’ (Kolossenzen 3:8);
  • De redactie behoudt zich het recht voor in te grijpen in discussies of reacties te verwijderen.
 

De Oogst - Het maandblad van Tot Heil des Volks
Ben ik seksverslaafd? - Doe de zelftest

Steun Habakuk.nu
 
Donatie: € ,-

Vul hier het bedrag van uw donatie in.

 
 

Laatste reacties

Nieuwsbrief
 
 
Naam:
Emailadres:


 
 
 

 

  Habakuk is een initiatief van Tot Heil Des Volks